Transformational Breath inkl. øvelse

I denne sommer til morgenyogaen har jeg arbejdet en del det åndedræt, som vi bruger inden for Transformational Breath. Det er et åndedræt, som er meget kraftfuldt, og noget du kan bruge derhjemme. Med åndedrættet giver du liv til alle celler i din krop, udskiller affaldsstoffer, og samtidig skaber du en dyb forbindelse til din krop. På sigt kommer du i kontakt med fortrængte følelser, som ofte sidder som dybereliggende spændinger. Alt sammen lagret i din krop, uden du måske er klar over det.

Resultatet bliver en bedre kontakt med dine følelser og et dybt nærvær i kroppen. Når du har arbejdet med dit åndedræt, vil du opleve hvor let det bliver at meditere. For åndedrættet åbner til et dybt nærvær i kroppen.

Øvelse:

Start derhjemme med denne lille øvelse, som du laver lige når du vågner: sæt dit ur på 10 minutter. Måske skal du ligge ned i starten, indtil du kan få samme dybde i dit åndedræt i siddende. Lad læberne blive bløde og lad underkæbe og overkæbe glide fra hinanden. Træk vejret ind og ud gennem munden, hvor maven og brystkassen løfter sig på indåndingen, sørg for at udåndingen er fuldstændig passiv. I starten kan du blive lidt svimmel og det kan føles  lidt ubehageligt. Men det er bare et tegn på du ikke er vant til at bruge dit åndedræt fuldt ud. Det vigtige er, at du bliver ved med at være i alle de følelser og fornemmelser, der opstår i kroppen. En følelse af du trækker vejret ind til de steder som rører på sig.  Hvis du bliver bange, så mærk hvor det sidder helt fysisk i din krop, og træk vejret til det område.